A kereszt a zsidóknak botrány a pogányoknak meg oktalanság, de a meghívottaknak Krisztus isten ereje (1.Kor.1,23). A Szent Pál év kapcsán elmélkedjünk olyan igékről, amelyekre gyakran hivatkozunk és a mai világban is igazolva láthatjuk a Biblia igazságait.
Ma a kereszt sokak számára elsősorban a szenvedés jele. A jelekkel sem tudnak mit kezdeni nem olvasnak belőle. Értelmetlen és kerülendő dolognak tartják a szenvedést. Ha hallgatunk róla, az nem jelenti, hogy elkerül bennünket. Jó néhány szent annyira vágyódott utána, hogy róla nevezték el. A feszület előtt, mint a kegyelem forrása előtt és innen indulva, hány és hány ember megszentelődött.
A keresztény ember számára a kereszt az üdvösség jele, élet és reménység jele, a hit próbáját is jelenti. Ezért is kell átölelni és fogva tartani, hogy aki rajta szenvedett az vigyen haza bennünket is.Botrány volt a kereszt, már az őskereszténységben is. A pogányok sokszor szamárfejet rajzoltak rá. Vakok és érzéketlenek az emberek néznek, de nem látnak – itt is érvényes. A kereszthalál, amit Jézus vállalt értünk a legszégyenletesebb és legfájdalmasabb halálnem volt. „Átokká lett értünk, hogy áldást adhasson.” Ha feltekintünk hittel a keresztre és vallatjuk, akkor elmondható a Biblia alapján, hogy a kereszt Isten ereje. Erőtlenné, kiszolgáltatottá tette értünk, hogy ahonnan nem várták, onnan támadjon az élet. Itt zajlott élet és halál nagy harca. Jézus halálával legyőzte a halált.
A kereszt Isten bölcsessége. Ki merte volna állítani, hogy jövője lesz. Véget és csúfos véget láttak benne sokan. Ám, a kereszt eszköz lett az Isten kezében a megváltás és az üdvösség eszköze. A szeretet eszköze. A kereszt Isten szeretetének jele. Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta érte, a Fiú, Jézus Krisztus pedig életét adta értünk. Fiamat csak becsülni fogják, hallottuk a példabeszédben és nem becsülték megölték. Mi becsüljük, higgyünk benne és Neki.
A kereszt a kiengesztelődés jele. Az Atyát a szenvedő Fiú engesztelhette ki. Követni Jézust: felvenni a keresztet, van értelme a szenvedésnek, és felajánlásnak. A búzamag törvénye bizonyítja, aki elveszíti életét, az megmenti az örök életre.
Szent Pál: Krisztussal engem is keresztre feszítettek. Krisztus engedelmes volt mindhalálig mégpedig a kereszthalálig. A keresztet a szeretet teszi értékessé és elviselhetővé. A kereszt a dicsőség jele, mivel rajta és általa dicsőült meg az Isten Fia. Ezért hirdetjük: jöjjetek hát keresztények hódolattal imádjuk Őt.
Orosz Lőrinc, ny. plébános