„Amoris Laetitia” 2. rész

Ferenc pápa „A családban megélt szeretetről kezdetű apostoli buzdítása” 2. rész

Az alábbi egységben a szeretet megéléséről, annak fontosságáról szólok a házasságban. A házasság szentségének kegyelme arra irányul, hogy tökéletesítse a házastársak szeretetét.

1) A szeretet türelmes: Baj, ha önmagunkat helyezzük a középpontba. A türelem erősödik, ha elismerjük, hogy a másiknak is joga van velem együtt élni a földön. A szeretet együttérzést hoz magával.

2) A szeretet jóságos: a szeretet jót tesz másoknak és segíti őket. Loyolai Szent Ignác írja: „a szeretetet inkább a tettekben, mint a szavakban kell kifejezni”.

3) A szeretet nem féltékeny: gyógyítja az irigységet. Az irigység szomorúság mások java miatt, nem érdekli mások boldogsága. Önmagára koncentrál az irigy. „Ne kívánd”, mondja a IX. és a X-dik parancsolat. A szeretet arra vezet, hogy elutasítsuk az igazságtalanságot.

4) Nem kérkedik: ami hiú dicsekvést jelent, kioktat és agresszív. „A tudás felfuvalkodottá tesz, a szeretet ellenben épít”. (1 Kor 8, 1) A hatalom világában mindenki uralkodni akar a másikon. „Isten a kevélyeknek ellenáll, az alázatosokat kegyelemmel felemeli”. (1 Pét 5, 5)

5) Kedvesség: A szeretet nem gorombán cselekszik, nem nyers a magatartása. Nem akar fájdalmat okozni másnak. Udvariasság jellemzi. Meg kell tanulni hallgatni is. Biztató, vigasztaló szavak mindig kellenek a másik felé, ahogyan Jézus is vigasztalta a tanítványokat: „Ne féljetek.” (Mt 14, 27)

6) Önzetlenség: Először önmagunkat kell szeretnünk. Mindemellett nem keressük a magunk javát, értékesebb a mások felé fordulás. Egy anya azt akarja, hogy ő szeressen, mintsem, hogy őt szeressék.

7) Belső erőszak nélkül: Vegyük észre a gerendát a saját szemünkben (Mt 7, 5). Ne engedd, hogy legyőzzön a rossz. Ne fáradjunk bele jót tenni. (Gal 6, 9) „A nap ne nyugodjék le haragotok fölött”. (Ef 4, 26.) Nemet mondani a belső erőszakra szintén követendő dolog.

8) Megbocsátás: Nem tartja számon a rosszat. Megértő mások gyengesége iránt. Az apró nézeteltérések sokszor halálosan megsebzik a közösséget. Fontos bocsánatot kérni és elfogadni a bocsánatkérést. Ki kell emelni, hogy önmagunknak is tudni kell megbocsátani.

9) Együtt örvendezni másokkal: „Nem örül a gonoszságnak”. Elismerésre szomjasak vagyunk. „Isten a jókedvű adakozót szereti” (2 Kor 9, 7) „Nagyobb boldogság adni, mint kapni”. (ApCsel 20, 35)

10) Mindent eltűr, mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel:

A szerető ember hallgat a másikban meglévő hibákról. „Ne rágalmazzátok egymást testvérek”. (Jel 4, 11) Mások rossz hírbe hozása nagy bűn. A házastársak jót mondjanak egymásról ez nagyon lényeges dolog. A szeretet együtt él a tökéletlenséggel. A szeretet bízik a másikban. A szeretet nem veszíti el a jövőbe vetett reményét. Hiszi, hogy képes a másik megváltozni. Az örök életet reméli. Pozitív lélekkel visel minden nehézséget. A szeretet nem engedi, hogy uralkodjék rajta a harag.

A házasság Isten irántunk való szeretetének ikonja. A házasság dinamikus, folyamatot foglal magában. A felbonthatatlanság kizárólagosságot jelent. A gyermek iránti vágy is azt jelenti, hogy a szülők hűségesek legyenek egymáshoz.

A szeretet megnyitja a szemet, hogy mit ér a másik számomra. A házas élet során a társak megtanulnak, elsajátítanak és elérnek együtt valamit. Szeretetből kell dönteniük mindig egymás mellett, és szeretetben növekedni együtt. A szeretetet kifejező gesztusokat ápolni kell: „Szabad”, „Köszönöm”, „Bocsánat”.

Egymás meghallgatására mindkét félnek igénye és szükséglete van.

Az érzelmek és az ösztönök nevelését is állandóan szem előtt kell tartani.

A szexualitás Isten ajándéka. A szerelem a nemiségre épülő lelkiség. A szexualitáson is eluralkodik a használd és dobd el mérgező szemlélet. A szeretet kizárja az alávetettség minden formáját. A szüzesség a szeretet egyik formája, a mennyek országáért vállalva.

A szeretet felülmúl minden érzelmet, hosszú házastársi viszony gyümölcse az az érzés, amelyben a felek megtapasztalják, hogy nincsenek egyedül, valakihez tartoznak.

A termékennyé váló szeretetben a házasfelek nemcsak önmagukat, hanem a gyermeket ajándékozzák egymásnak. Vállalni kell a felelősséget érte minden pillanatában az életüknek. Ők választják meg gyermekük nevét. Isten tervében benne van minden születendő gyermek. A keresztséget nem szabad meg – tagadni. A gyermeknek szüksége van mindkét szülőre. Az anyák az élet szépségének tanúi. Sok hiányt szenved az apátlan társadalom is. Szülői öröm, ha hazavárjuk a gyermeket. Sok házaspárnak nem lehet gyermeke, de a házasság ezért még fölbonthatatlan. Az örökbefogadás és nevelőszülőség vállalása szép és elismerendő feladat. A sokgyermekes családok is a szeretetről tanúskodnak. A bezárkózás veszély és bűn a szeretet ellen. A szülők magukra hagyása ellenkezik Isten törvényével. Halljuk meg a házasságban is az idősek kiáltását. Emlékezés nélkül nem lehet nevelni. Testvérek között tanuljuk meg az emberi együttélést. Megértés és törődés az após és anyós felé, a családoknak, házastársaknak ezt is mérlegelni kell. A családok a család pasztoráció elsődleges alanyai legyenek. Szem előtt tartandó, hogy együtt kellene működni a magvetésben, hiszen a családok kisérése a család belseje felé irányuló evangelizáció. Megfelelő oktatás szükséges a házastársaknak a problémák kezeléséhez, ezért tartom fontosnak a világi munkatársak képzését. Szólni kell még a jegyességről is, a jegyesek felkészítéséről a házassági felkészülés útján. Emlékeztetni kell őket az erények fontosságára. A tisztaság erénye ma is kötelez minden házasulandót. Láttatni kell a családok tanúságtételét is. Mindét fél részéről egész életre szóló elkötelezettség kell, hogy jelen legyen.

Mindenki a születéstől kezdve készül a házasságra. Saját szüleik kapcsolatából sokat tanulhatnak a gyermekek. Fel kellene ismerni az összeférhetetlenséget, a gyenge pontot egymás között. Sokan nem is ismerik egymást, és így házasodnak. Ez ma már általánosnak mondható. Látni kell, hogy a házasságban melyek azok a tényezők, amelyek segítik a szeretet érlelődését. A szentség ünneplését folyamatosan elő kell készíteni. A katolikusoknak rendszeresen gyónni, áldozni kell. Éljék át a szertartást, ez nagyon fontos dolog. Nem jó, ha a jegyesek nem imádkoznak együtt és egymásért. A házastársak erőforrása az imádság, vasárnapi szentmise, gyónás, áldozás, évfordulók ünneplése. Egymással egymásról beszélgetni. Ez álljon szintén a középpontban. Baj, ha menekülnek egymástól és a beszélgetéstől a társak. A hitben való növekedés is lényeges. Közös Szentírásolvasás. Hitetlen férjet megszenteli a felesége és fordítva. (1 Kor 7, 14) Segítenek a házassági tanácsadó központok. A válságok, félelmek és nehézségek. Ez a várakozás és a türelem hűsége. A tapasztalt házaspárok kísérjék a krízisben lévőket a válság útjain. Az ellenállás és védekezés az azonnali reakció. Ilyenkor elszigetelődnek az emberek, elsősorban azokhoz folyamodnak, akik megértőek. A kezdetek válsága gyakran előfordul. Emellett beszélünk még a gyermek érkezés válságáról, a nevelés válságáról, a serdülések, az üres fészek, valamint a szülők öregségének a válságáról. Mindez alatt segít a Szentlélek kegyelme, a barátok, a megbocsátás, a szentségek ereje. A vitatkozó házastársak kis dolgot felfújnak, feltépik a régi sebeket. Meg kell szabadulni azoktól a dolgoktól, amelyekkel korábban nem néztek szembe. Vannak esetek, amikor a különválás elkerülhetetlen. A házastársi hűség tanúi az Eucharistiában találják meg a tápláló eledelt. Az elvált és újraházasodottak körültekintő kisérést igényelnek.

Ne tekintsék a gyermeket túsznak. Vegyes házasságokhoz kapcsolódó nehézségek különleges figyelmet igényelnek. Valláskülönbséggel kötött házasságok szintén nehézséggel járnak. Egyszülős családokat gyakran gyötrik gazdasági problémák. A halál feldolgozására a családban segít a hit világossága. Kísérni kell a gyászolót. Az értük ajánlott közös ima is elsőrendű a nehéz helyzetben. Az elhunytak fentről segítenek bennünket. Ha elfogadjuk a halált, fel tudunk rá készülni. A gyermekek nevelésének megerősítése: nem szabad magukra hagyni őket. Irányítani, fölkészíteni kell az utódokat, önállóságra, hitre, élethivatásra, házasságra. Az erkölcsi intéseket nem ruházhatják át senkire a szülők. Az akarat nevelése és a jó iránti érzelmi vonzódás kibontakozását segíteni kell. Szokásokat szükséges kiérlelni, erényes életet építeni. Rá kell szoktatnunk a gyermekeket, hogy kérjenek bocsánatot, tegyék jóvá a kárt, érezzék a jogot és a kötelességet is. Ne kérjünk olyat, ami aránytalanul nagy áldozatot jelent neki. A szabadságot gátak közé kell szorítani és ösztökélni kell.

A gyermek követel: „mindent és azonnal”. Ebben a vonatkozásban a várakozásra való képességre nevelést kell elérni. Köztudott, hogy a legfőbb szocializációs közeg a család. Ebben a környezetben kell megtanítani a gyermeket arra, hogy pl. ne legyen önző vagy, ha valaki beteg, törődni kell vele. Személyes és mélyebb párbeszédet kell folytatni a gyermekekkel. A család lelkiségének középpontjában az imádság, a Bibliaolvasás, a Szűz Anya tisztelete álljon. Ha a lélek központjában Isten van, akkor megtörténik, szinte ma gától értetődik a kölcsönös gondoskodás egymásról. A szexuális nevelést is bölcsen és a gyermek érettségét figyelembe véve kell folytatni. Fel kell hívnunk a következőkre a figyelmet: a szemérmesség a személy természetes védekezése, saját test elfogadása, tisztelet, gyöngédség a másneműek iránt, ne akarjuk megszüntetni a szexuális különbségeket. Végezetül, de nem utolsó sorban kiemelendő a hit átadásának folyamata. Látnia kell a gyermeknek, hogy szüleinek fontos az imádság. Mindig fontos a megtérésre való felhívás. Mindezekhez szükséges, hogy a pap legyen együttérző, ne ítéljen, legyen irgalmas. Az egész családi élet az irgalmasság „legelője”. A legfőbb, Isten szemével látni a világot és az embereket. A család célja: egyházzá válni és maradni.

Imádság a Szent Családhoz:

Jézus, Mária és József,
bennetek szemléljük
az igazi szeretet ragyogását,
nagy bizalommal rátok bízzuk magunkat.
Názáreti Szent Család,
tedd a mi családjainkat is
a közösség helyeivé és az ima cönákulumaivá
az evangélium hiteles iskoláivá,
a kicsiny család-egyházakká.
Názáreti Szent Család,
a mi családjainkban soha ne kerüljön sor
erőszakosságra, elzárkózásra és a megoszlásra,
és ha valaki megsebesült vagy megbotránkozott,
azonnal nyerjen vigasztalást és gyógyulást.
Názáreti Szent Család,
add, hogy mindannyiunkban tudatosodjék
a család szent és sérthetetlen jellege,
és Isten terve szerinti szépsége.
Jézus, Mária és József!
Hallgassatok meg minket,
és fogadjátok el könyörgésünket! Ámen.

Orosz Lőrinc prépost-plébános

Debreceni Katolikus Figyelő, XXVII. évfolyam 1. szám