Ferenc pápa A családban megélt szeretetről kezdetű apostoli buzdítása 1. rész
A házasság válságának számos jele ellenére „a család utáni vágy továbbra is eleven és ösztönzi az egyházat és a fiatalokat”.
Tanbeli lelkiség és lelkipásztori kérdések elmélyítését folytatta a szinódus. Az egyházban szükséges a tanítás és a gyakorlat egysége. Megbecsülni a házasság és a család ajándékát. A család „nem probléma, hanem lehetőség”. A Bibliában végig vonul a család története.
„Lásd meg fiaidnak fiait”. (128. Zsoltár) Isten képmására teremtette az embert, férfinak és nőnek teremtette. (Ter 1, 27) A háromságos Isten szeretetközösség, és a család az ő élő tükröződése.
Ahogy Krisztus szerette az egyházat, úgy kell a férjnek a feleségét szeretni. Társ kell, mert nem jó az embernek egyedül lenni. Elhagyni és ragaszkodni – egyesülés és megszületik a gyermek. Termékenység és áldás ez. A szülők a ház alapjai, a gyermekek élő kövek. „Ha az Úr nem építi a házat, az építők hiába fáradoznak”. A gyerekek a családi élet teljességét jelenítik meg. „Nézd, az ajtóban állok és kopogok. Aki meghallja szavam és ajtót nyit nekem, bemegyek hozzá, vele eszem, ő meg velem”. (Jel 3, 20) A zsoltár magasztalja a hit családban való hirdetését. A kivonulás emlékét ünnepelték „ez miért van? „Aki becsüli anyját, az kincset gyűjt magának”. (Sir 3, 3–4) A gyermekek neve a család tulajdona. „Aki olyan lesz, mint a gyermek, az a legnagyobb a mennyek országában”. (Mt 18, 3-4) A bűn megjelenésével a férfi és nő kapcsolata uralommá vált. A szenvedés és a vér ösvénye a Biblia számos lapján végighalad. Káin és Ábel, Izsák és Jákob. Dávid családjában is tragédiák sora következett be. Jézus is szerény sorsú családban született. A munka az emberi élet méltóságának alapvető része A munka biztosítja a társadalom fejlődését. Szent Pál kétkezi munkával biztosította önmaga fenntartását – sátorkészítő volt.
„Aki nem akar dolgozni, ne is egyék”. (2 Tessz 3, 18) A munkanélküliség megalázó és sértő. Nem szabad a természetet kizsákmányolni. Az elsivatagosodás felé mutatnak Jézus szavai és példája „Senki sem szeret jobban, mint az, aki életét adja barátaiért”. (Jn 15, 13) A gyöngédséget a családban kapja és tanulja az ember.
Anya és gyermeke a bensőséges gyöngédség példája. Minden család előtt ikon kell, hogy legyen a názáreti család. A család java döntő a világ és az egyház jövője szempontjából. Az eltúlzott individualizmus növekvő veszélyt jelent a mai világban a családok számára. Sok minden közrejátszik abban, hogy valaki az elköteleződés helyett a magányosság mellett dönt: birtoklás, türelmetlenség, élvezetvágy, önzőség. Úgy vélem, hogy nem a házasság vagy a család intézménye van válságban, hanem az ember. Bizalmat kell ébreszteni a kegyelem iránt. Lelkiismeretet kell nevelni. Az emberek nagyobb része becsüli a tartós családi kapcsolatokat. Az egyház teret nyit a szeretet növekedésére és a gyermekek nevelésére. Az egyháznak Jézus igehirdetését és magatartásmintáit kell világosan tükröznie. Érettség és önállóság, bátorság kell a házasságra lépéshez. Ha gyengül a hit és a vallás – gyakorlat, akkor magukra maradnak a felek és a nehézségekkel nehezen boldogulnak. A családnak joga van a tisztességes lakásra. Bizonyos országokban sok gyermek születik házasságon kívül, lásd: az utcagyerekek problémája. Mindemellett a migrációval is szembe kell nézni, a családok kényszerű elvándorlásával. Egyes helyeken a keresztények üldözése szinte mindig napirenden van.
Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy kihívás elé állítja a családot a fogyatékkal élő személy is. Ez lehet egy család számára ajándék is, ha elfogadják az Istentől, mert sok szeretetet kapnak és adnak egymásnak az együttélés alatt. Irgalmasság, törékenység. A családok többsége megbecsüli az időseket, de veszély fenyegeti őket, hogy tehernek tekintik az elesetteket, vagy méltatlanul használják ki az öregségüket. Fenyegetést jelent számukra az eutanázia, amelyet az egyház egyértelműen ellenez.
Néhány kihívás:
1) Nevelői funkció. Fáradt a szülő. Nem szokás a közös étkezés, tévé-függő mindenki.
2) Csapás lehet a drogfüggés, alkohol- és játékfüggés, gyökerüket vesztett gyermekek nőnek fel.
3) Hiányzik a családban a kommunikáció.
4) Családi helyzetek nagy változatossága. 5) Házasság előtti együttélés.
6) Sok országban csak az akarat autonómiáját hangoztatják. A család ereje azonban abban áll, hogy képes szeretni és képes megtanítani szeretni.
7) Szégyenletes erőszak a nőkkel szemben.
8) Az apa távolléte súlyosan kihat a családi életre.
9) Súlyos veszély a gender ideológia, amely tagadja a férfi és nő közötti lényegi különbözőséget és kölcsönösséget.
Az egyház rávilágít az igazságra és reményt ad. Jézus helyreállítja és beteljesíti az isteni tervet. „A házasság az Úr ajándéka”. (1 Kor 7, 7) „A házasságot mindenki tartsa tiszteletben, házaséletetek legyen tiszta”. (Zsid 13, 4) „Amit Isten egybekötött, ember szét ne válassza”. (Mt 16, 9) A család, a házasság a Szentháromság képmása. Isten nevet adott Jézusnak, Mária igenjével. A szeretet és hűség jelenik meg a názáreti családban. „A családi nevelés megtanít természetes funkciókra a társadalmi rendben”. (VI. Pál pápa)
A II. Vatikáni Zsinat a szeretetet állította a család középpontjába. A következő lényeges vonatkozás a kölcsönös odaadás. A Humanae Vitae c. pápai enciklika a következőket írja: „a hitvesi szeretet és az élet továbbadása között belső kapcsolat” van. Ismerjék el a szülők kötelességüket az Isten előtt. A familiáris consortio lehet a következő állomás, miszerint a család az egyház útja. XVI. Benedek egyik írásában olvasható: „Deus caritas est. A férfi és nő szeretete csak a megfeszített Krisztus szeretetének fényében ragyog”. Isten szeretete az emberi szeretet mércéjévé válik. A következő passzusban a házasság szentségét hangsúlyozom. A család Isten képmása. Jézus a házasságot az ő egyháza iránti szeretetének szentségi jelévé emelte. A házasság szentsége nem társadalmi szokás.
A szentség ajándék a házastársak megszentelésére és üdvösségére. A házasság hivatás, amelyben a társak egymásnak hűséget és élet iránti nyitottságot ígérnek. Krisztus velük marad és erőt ad nekik ahhoz, hogy bocsássanak meg egymásnak, és egymás terhét hordozzák. Lényeges az odaadás és elfogadás egymás iránt. Mindig kérhetik a Szentlelket segítségképpen. A szentség kiszolgáltatója a férfi és a nő. A kegyelem egy testté teszi őket. A házasság lényege az egység, az életre való nyitottság hűség és felbonthatatlanság. Nem szabad kizárni a gyermeknemzés lehetőségét sem. A gyermek Isten ajándéka és nem a szülők tulajdona. Ha nem lehet gyermek, akkor az örökbefogadás lehetősége adott. A család az élet szentélye, ahol az élet fakad és gondozzák azt. Kihívást jelent mindkét fél számára a gyermek nevelése, azonban ez a szülők joga és kötelessége. Minden családban szem előtt kell tartani, hogy az iskola nem helyettesíti a szülőket. Az egyház segíti a tagokat, hiszen gyermekeik nevelésével az egyházat építik. Az egyház a családok családja. A család érték az egyház számára, ahol megtanulják a kölcsönös gondoskodást és a megbocsátást.
Orosz Lőrinc prépost-plébános
Debreceni Katolikus Figyelő, XXVI. évfolyam 4. szám