Torkosság

Az ember életében 4 dolog fontos: víz, kenyér, ruha, lakás, /Sirák Fia, 29/

Étel utáni vágy is van az emberben, sőt fűszereket keres. Túlkapások itt is vannak. Elfelejtik az egyszerűséget és a mértékletességet. Az Édenkertben nem kellett ölni az evéshez. Sz. Ambrus szerint hosszú böjt a teremtéstörténet. A tilalom szabály- sértéshez vezetett, az első bűn tehát, torkosság volt. Sz. Ágoston szerint a kevélység volt a mozgatórugó. Sz. Gergely szerint torkosság, hiú dicsvágy és fösvénység, ezzel győzte le a sátán az embert. Skolasztikusok, engedetlenség és kevélység volt az első bűn. Kilengés ezen a téren a részegeskedés.

Ézsau egy tál lencséjéért mondott le az áldásról. Noét a bor részegítette le. Lót részegségben vált vérfertőzővé. Heródest a torkosság és bujaság felizgatta. A vízőzön után került a hús a táplálékba, ezt egyesek hanyatlásnak nevezték. A hébereknél a tabu a vérre vonatkozott. A torkosság a test bűne, a gazdagok bűne. A kolostori élet integrálja az ételt. Egyes emberek ételszükséglete eltérő mondja Szent Benedek. A megszentelődés, eszközévé, teszik az ételt. Napi 2-szeri meleg étel volt. Asztali olvasmány étkezés alatt és hallgattak. A mértéktartás hangsúlyozása volt a fontos.

A böjtöt a szerzetesség értéknek tartja. A böjt a lélek tápláléka, önfegyelem. A hús kizárva, kivéve a beteget. Nem az étel képezi a bűnt, hanem a vágy ahogy eszünk. Szent Lajos király vizezte a bort az asztalnál. Természetes élvezet nem lehet bűnös. Szent Tamás szerint a zabolátlan vágy a bűn.

Bűn, ha az ételt végső célnak tekinti valaki. Torkosság következménye: ostoba vidámság, pojácaság, értelem eltompulása, tespedtség, elnehezíti a szellemet, fokozza az érzékiségre a hajlamot, a nyelv elveszíti béklyóját. Beáramlik az ennivaló, kiáramlik a szó. A bor fölszabadultságba teszi az embert, kibeszélés, káromkodás. Dúsgazdag és szegény Lázár. /Lk,16,31./

A túlzásba vitt evés a gazdagok bűne. A torkosság ártalmas az egészségre. Elhízás. A torkosság ellentétes a szeretettel. A főtt szárnyas már a vízből jön, akár a hal és ehető. A konyha szentéllyé vált. Mérlegelni, mit, mennyit és hogyan eszünk. A kocsma a részegeskedés színtere, az ördög temploma.

Orosz Lőrinc, ny. plébános